کد خبر: ۷۵۰۶۳ | گروه یادداشت
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۵/۱۰

باید و نباید های تغذیه در تابستان

فصل تابستان به علت تابش مستقیم نور آفتاب و کمی رطوبت ، طبیعتی گرم و خشک دارد. این فصل برای سردمزاجان، پیران و کسانی که بیماری هایی با مزاج سرد مانند آرتروز، آلزایمر، سیاتیک، واریس و روماتیسم دارند، سودمند است ولی تحمل این فصل برای جوانان و کسانی که مزاج گرمی دارند کمی سخت است.
باید و نباید های تغذیه در تابستان

بهتر است قبل از ورود به فصل گرما حجامت کرده باشیم چون حجامت بدن را خنک کرده و تنظیم می کند، برای اینکار آخر خرداد بهترین وقت برای حجامت است.

گرمی هوا در فصل تابستان، منافذ پوستی را باز می کند که نتیجه آن، افزایش تعریق و همچنین گداخته شدن و از بین رفتن رطوبات اضافی که در فصل سرما در بدن انباشته شده، می گردد و سلامتی را در پی دارد.

از طرف دیگر در تابستان، اگر مواظب نباشیم قوای بدن ضعیف می شود و مشکلاتی مانند سردرد ،کندی حواس و کاهش اشتها پیش می آید؛ خواب طبیعی کم می شود؛ خون دماغ،تب، بیماریهای عفونی، خونریزی های رحمی و اسهال خونی بیشتر میشود.

یکی از نکات مهمی که در این فصل باید رعایت گردد، کم‌کردن غذا است؛ زیرا در تابستان، حرارت درون بدن به علت گرمی هوا به سمت خارج میل پیدا می‌کند و موجب سردی دستگاه گوارش و به تبع آن، ضعیف‎‌شدن نیروی‎ هاضمه می‌شود. به همین‌ دلیل است که در تابستان، بدن از هضم غذاهای غلیظ عاجز بوده و با کوچک‎ترین آلودگی غذایی، دچار عفونت و مسمومیت‌های غذایی می‌گردد و بهتر است وعده غذای اصلی به ساعت‌های معتدل و خنک روز منتقل گردد.

 

 

پرهیزات تابستانه

۱. مصرف زیاد ادویه‌جات

مصرف ادویه‌جات دمای بدن را بالا می‌برند و سرعت سوخت‌وساز را افزایش می‌دهند. بنابراین مصرف زیاد ادویه‌جات در این فصل توصیه نمی‌شود.

۲. چای و قهوه

مصرف زیاد چای و قهوه  می‌توانند باعث کم‌آبی بدن شوند

۳. سس‌ها

سس‌ها جزو خوراکی‌های پرکالری و حاوی مقدار بالایی از نمک هستند. سس‌ها باعث تشنگی و احساس نفخ و سستی می‌شوند.

۴. غذاهای غلیظ و دیرهضم مانند انواع فست فودها، کله پاچه، هلیم، آش رشته، سرخ کردنی ها و غذاهای چرب.

غذاهای چرب دیر هضم هستند و آب بیشتری از بدن را صرف میکنند و می‌توانند بر روی صورتتان جوش و آکنه ایجاد کنند پس خوردن آنها را در تابستان به حداقل برسانید.

5. گوشت های با مزاج گرم مانند گوشت شتر به دلیل داشتن گرما و حرارت زیاد و همچنین گوشت های غلیظ مانند گوشت گاو به دلیل دیر هضم بودن در تابستان مناسب نیستند.

6. رابطه زناشویی در تابستان، باید کمتر و با فواصل زمانی بیشتری انجام شود. (افراد بلغمی مزاج(افراد سرد وتر) که در تابستان، وضعیت جنسی بهتری پیدا می کنند را می توان مستثناء کرد).

 

 

 

 

توصیه های تابستانه

 

1 - بهترین لباس در تابستان، لباس نخی(کتانی) است که طبع خنکی دارد، جاذب عرق است و به بدن نمی چسبد. لباس های حاوی الیاف مصنوعی و نایلون، با چسبیدن به بدن و بستن منافذ پوستی، مانع تعریق مناسب شده، علاوه بر افزایش حرارت داخلی، بوی بد عرق را نیز موجب می شوند.

2 - به هنگام عطش در نوشیدن عجله نکنید بلکه آب را بسیار آرام و جرعه جرعه میل کنید. سعی کنید ابتدا آب را در دهانتان مزمزه کنید و سپس آن را فرو دهید.

در صورت مصرف یخ برای خنک کردن آب یا نوشیدنی، یخ را در پلاستیک فریزر تمیز قرار داده، تا آبی که از ذوب‌شدن یخ ایجاد می‎شود، وارد نوشیدنی نگردد و فقط از طریق مجاورت، نوشیدنی را خنک نماید.

3 - با شروع تابستان در افرادی که فشار خون بالا، افزایش غلظت خون، حرارت و جوشش دم (در دموی مزاج ها) دارند، مصرف روزانه شربت عناب توصیه می‌شود.

4 - خواب، رطوبت بدن را افزایش و کم خوابی، خشکی بدن را افزایش می ‌دهد. از این رو افراد- به خصوص گرم مزاجان - و افراد لاغر باید در فصل تابستان خواب کافی داشته باشند

5 - استرس، خشم و غضب در تابستان، خشکی و گرما را به همراه می آورد، لذا تا میتوانید از محیط و شرایطی که موجب استرس زیاد و خشم میشود پرهیز کنید.

6 - دوش گرفتن در طول روز باعث کاهش حرارت بدن می شود ولی دقت کنید که برای این کار از آب ولرم استفاده کنید چراکه آب سرد باعث تنگ شدن منافذ پوستی و احتباس گرما در بدن می شود و این باعث می شود که عملا بدن داغ تر شود. از دوش گرفتن با آب خیلی گرم هم پرهیز نمایید.

 

 

 

 

7 - خوردن شربت ها و نوشابه های طبیعی با مزاج سرد مانند شربت خاکشیر و تخم شربتی، شربت سکنجبین، شربت آبلیمو، شربت عناب، شربت زرشک، و شربت ريواس توصیه میشود.

8 - فعّالیت بدنی و ورزش در تابستان، باید سبک و در حد ضرورت و محدود به ساعات خنک اوّلیه روز باشد چراکه ورزش و حرکت، حرارتی علاوه بر حرارت فصل تولید می کنند و با تحریک و برانگیختن اخلاط به ویژه خلط صفرا موجب کم شدن رطوبت بدن و بیماری می شوند.

 

9 - میوه های تر

 

میخوش ( ترش و شیرین ) مانند آلو، آلبالو، گیلاس و ریواس.

10 - عرقیات خنک مانند عرق کاسنی (عرق كاسني و شاهتره را به نسبت مساوی مخلوط کنید و در یخچال گذاشته به جاي آب خوردن مصرف کنید. این کار، تشنگی را بسیار کم می کند).

11 - استفاده از آبغوره (بی نمک)، آبلیمو، سرکه، آلوبخارا، لیموعمانی، زرشک ، سماق، پودر تخم گشنیز وکدو در طبخ یا هنگام مصرف غذاها.

12- اگر در این فصل گرما زده شدید؛ مصرف شربت سکنجبین، دوغ ترش، پای خود را در آب سرد شستن، استفاده از خوراک زود هضم و افزایش خواب، از مواردی هستند که گرما زدگی را برطرف میکنند.

13- ماست با طبیعت سرد وتر و با دارا بودن مقدار زیادی پروتئین، غذای خوبی برای تابستان بوده و رطوبت بدن را تامین کرده و بدن را خنک نگه میدارد.(ماست را با مصلحاتی مانند گل محمدی، نعناع وپونه استفاده کنید)

14- مصرف هندوانه در این فصل، کمبود آب بدن را جبران میکند. هندوانه ماده ای به نام لیکوپن دارد، لیکوپن می‌تواند از پوست در مقابل آسیب‌های حاصل از پرتو نور خورشید محافظت کند و خاصیت ضد سرطانی دارد.

15همچنین مصرف گوشت ماهی با مصلحاتی مانند خرما، در افراد گرم مزاج بسیار مفید است.

16- وعده ناهار را سعی کنید غذای پختنی میل نکنید.

17- پس از صرف غذاهای چرب یا سنگین، كمي آبغوره، آبلیمو يا سركه ميل كنید.

18- آش ها هم زود هضم هستند و همچنین قادرند بدن را از سموم پاکسازی کنند؛ استفاده از آش های خنک مانند آش سماق، آش دوغ، آش گشنیز، آش جو، آش آلوبخارا و آش با رب انار در این فصل توصیه میشوند.

حجت الاسلام محمد شمسائی ، کارشناس تغذیه و سلامت

 

 



برچسب ها:


نظر شما



نام:
ایمیل:  
وب سایت:
نظر*:  
© تمامی حقوق متعلق به پایگاه خبری راه ساجده می باشد. استفاده از اخبار با ذکر منبع بلا مانع است.